21 Mayıs 2016 Cumartesi

BERAT GECESi (Kırmızı ve altılı çizili yerlere dikkat)

BERAT GECESi  (Şaban ayının on beşinci gecesi.) 

Diyanet İşleri Başkanlığı İSLAM ANSİKLOPEDİSİ YIL:1992 5NCİ CİLT SAYFA 475-476
KENDİ İÇİNDE BU KADAR ÇELİŞKİYE DÜŞEN BİR KURUM NASIL OLACAK DA 
ÜMMETİN BİRLİĞİNE ÇALIŞACAK. DOĞRUYU SÖYLEMİYORSUNUZ AMA O GÜN GELDİĞİNDE HER YALAN SÖYLEMENİZ ORTAYA ÇIKACAK..

http://www.islamansiklopedisi.info/dia/pdf/c05/c050374.pdf

Berat Arapça berae-beraet kelimesinin
Türkçeleşmiş şeklidir. Beraet, "iki
şey arasında ilişki olmaması ; kişinin bir
yükümlülükten kurtulması veya yükümlülüğünün
bulunmaması" anlamına gelir.
Şabanın on beşinci gecesinde müslümanların
Allah'ın affı ve bağışlaması
ile günah yükünden kurtulacağı umularak
bu geceye Berat gecesi denmiştir.
Berat gecesi için Arapça eserlerde " şabanın
ortasındaki gece", "mübarek gece"
, "rahmet gecesi" ve "sak ( cl,.,JI ~ be l ge)
gecesi" manalarma gelen terkipler
kullanılmaktadır.
Berat gecesi müslümanlarca kutsal
sayılmış, bu gecenin diğer gecelerden
farklı bir şekilde geçirilmesi, bu gecede
daha fazla ibadet edilmesi adet halini
almıştır. Hz. Peygamber'in, "Allah Teala
-rahmetiyle- şabanın on beşinci gecesi
dünya semasında tecelli eder ve Kelb kabilesi
koyunlarının kılları sayısından daha
fazla kişiyi bağışlar" buyurduğu rivayet
edilmiştir (Tirmizi, "Şavm", 39; İbn
Ma ce, "İl5:iime", ı 9 ı) . Diğer bir rivayete
göre de Hz. Peygamber, " Şabanın ortasında
gece ibadet ediniz, gündüz oruç
tutunuz. Allah o gece güneşin batmasıyla
dünya semasında tecelli eder ve
fecir doğana kadar, 'Yok mu benden af
isteyen onu affedeyim, yok mu benden
rızık isteyen ona rızık vereyim, yok mu
bir musibete uğrayan ona afiyet vereyim,
yok mu şöyle, yok mu böyle!' der"
buyurmuştur (İbn Ma ce, l5:iime", ı 9 ı) .
Ancak eserlerinde bu hadisiere yer veren
Tirmizi ve ibn Mace, bunların sened*
yönünden zayıf olduğuna da işaret etmektedirler.
Bir kısım alimlerin, kıblenin
Kudüs'teki Mescid-i Aksa'dan Mekke'deki
Kabe istikametine çevrilmesinin
hicretin ikinci yılında Berat gecesinde
vuku bulduğunu kabul etmeleri de
geceye ayrı bir önem kazandırmaktadır.
Bu rivayetlerle, Hz. Peygamber'in şaban
ayına ve özellikle bu ayın on beşinci
gecesine ayrı bir önem vererek onu ihya
ettiğine dair diğer rivayetleri göz önüne
alan bazı alimler bu geceyi namaz kılarak,
Kur'an okuyarak ve dua ederek geçirmenin
sevaba vesile olacağını , bu geceye
mahsus olmak üzere belli bazı ibadet
ve kutlama şekilleri ihdas edip adet
haline getirmenin ise dinde yeri bulunmadığını
söylemişlerdir. Kaynakların belirttiğine
göre Berat gecesine ait özel
bir namaz yoktur. Gazzali, bu gece her
rek'atında Fatiha'dan sonra on bir ihlas
okunmak suretiyle kılınacak yüz rek'at
veya her rek' atında Fatiha'dan sonra yüz
BERAT GECESi
ihlas okunan on rek'at namazın çok sevap
olduğuna dair bir rivayet naklettiği
halde (ihya', ı , 203), İhıya 'ulumi'ddin'deki
hadisleri tenk.ide tabi tutan Zeynüddin
el-lraki (a.e., 1, 203, dipnot 1) ile
Nevevi bunun aslının olmadığını söylemişlerdir.
Bu namazın bir bid'at olduğunu
kaydeden Nevevi. bu konuda ~ütü'l
- ~ulUb ve İJıya'ü 'ulumi'd-din 'de
geçen rivayete aldanılmaması gerektiğini
söylemekte (el-Mecmu', IV, 56), Ali el Kari
de bu rivayetin uydurma olduğunu
belirterek Berat gecesi namazının 400
(1010) yılından sonra Kudüs'te ortaya
çıktığını kaydetmektedir (el·Esrarü'l-mer·
{11 'a, s. 462). Bu namazın ilk defa 448
(1056) yılında Kudüs'te Mescid-i Aksa'da
kılındığına ve zamanla yaygınlık kazanarak
sünnet gibi telakki edildiğine
dair bir rivayet de nakledilmektedir (Ali
MahfQz, s. 288). Ancak Fakihi'nin (ö 272/
885' ten sonra) Mekkeliler'in bu geceyi
Mescid-i Haram'da ihya ettiklerine ve
bazılarının 100 rek'atbir namaz kıldığına
dair rivayeti (bk. Al]baru Mekke, III,
84) dikkate alınırsa bu namazın daha
önceden de kılındığını söylemek mümkündür.
Duhan süresinde (44/3) Kur ' an ' ın "mübarek
bir gecede" nazil olduğu ifade
edilmektedir. İslam alimlerinin çoğunluğuna
göre burada işaret edilen gece
Kadir gecesidir. Çünkü diğer ayetlerde
Kur'an'ın ramazan ayında (el-Bakara
2/ 185) ve Kadir gecesinde (el-Kadr
971 ı ) indirildiği belirtilmektedir. ikrime
b. Ebü Cehil'in de dahil olduğu bir
grup alim ise Duhan süresindeki ayetle
Berat gecesine işaret edildiği kanaatindedirler.
Bu takdirde Kur'an ' ın tamamının
Berat gecesi levh-i mahfüzdan
dünya semasına indiği, Kadir gecesinde
de ayetlerin peyderpey inmeye
başladığı şeklinde bir yorum ortaya çıkmaktadır.
Nitekim bazı müfessirler bu
görüşü benimsemişlerdir (bk. Elmalılı ,
V, 4293-4295)  
HALİTÜNAL

http://www.islamansiklopedisi.info/dia/pdf/c05/c050374.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder